Wielerpoules
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Grupetto: Wielerpoules voor en door wielerliefhebbers - van de Tour Down Under tot de Tour de Guangxi.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen
Volg ons op of voor nieuwe updates. Chatten met andere wielervolgers op Skype? Join de chat!
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Contact
Wie is er online?
Er zijn in totaal 2 gebruikers online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 2 gasten

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 44. Dit aantal is bereikt op di 06 feb 2018, 19:40.
Deadlines
April
3: Dwars door Vlaanderen
7: Ronde van Vlaanderen
8: Itzulia Basque Country
14: Paris-Roubaix
16: Presidential Cycling Tour of Turkey
21: Amstel Gold Race
24: La Flèche Wallonne
28: Liège-Bastogne-Liège
30: Tour de Romandie

Mei
1: Eschborn-Frankfurt
11: Giro d'Italia
12: Amgen Tour of California

Juni
9: Critérium du Dauphiné
15: Tour de Suisse

 

 Tour de France 2017 - Wat kunnen we verwachten: het parcours

Ga naar beneden 
AuteurBericht
glenn485

glenn485


Aantal berichten : 1309
Registratiedatum : 10-09-16
Leeftijd : 31

Tour de France 2017 - Wat kunnen we verwachten: het parcours Empty
250617
BerichtTour de France 2017 - Wat kunnen we verwachten: het parcours

2 tijdritten, 9 sprintersritten, 2 heuvelritjes en 8 klimritten met 3 aankomsten boven. Ik geef toe, als je het zo ziet staan lijkt het een saaie Tour te worden. Maar dat hoeft niet per se. Als de renners willen kan het toch nog gewoon een interessante Tour worden.

De vlakke ritten

Rit 2

Spoiler:

Rit 4

Spoiler:

Rit 6

Spoiler:

Rit 7

Spoiler:

Rit 10

Spoiler:

Rit 11

Spoiler:

Rit 21

Spoiler:

7 sprintersritten zie je hier. Het kunnen er nog iets meer zijn, maar dit zijn de 7 zo goed als zekere. En dat maakt het misschien wat saai. In deze ritten kun je 95% zeker op 5 km van de meet inschakelen en niets gemist hebben. De ritten hebben allemaal wat hetzelfde profiel, 1 of 2 4e categorie heuveltjes en voor de rest zo goed als vlak. Veel meer valt hierover niet te zeggen, we gaan hier telkens dezelfde namen zien met eenzelfde scenario.

De vluchtersritten

Rit 14

Spoiler:

Rit 15

Spoiler:

Rit 16

Spoiler:

Rit 19

Spoiler:

4 vluchtersritten heb ik genoteerd. Dit zijn van die ritten in de 3e week die wel eens een helemaal andere uitkomst zouden kunnen hebben mochten ze in week 1 vallen. Dit zouden evengoed 2 sprintersritten, 1 punchersrit en 1 rit voor de klassementsrenners kunnen worden. Toch zijn de ingrediënten voor een vluchtersrit bij alle 4 aanwezig. Zoals ik al zei, de 3e week is meestal perfect voor succesvolle vluchten. In week 3 zijn de verhoudingen tussen de sprinters/klimmers vaak al duidelijk en ga je ploegen die eerst wel meereden om de vluchters terug te halen niet meer zien rijden.

Rit 15,16 en 19 hebben ietwat hetzelfde profiel, sommige iets zwaarder dan de andere, maar het principe is toch ietwat hetzelfde. Te zwaar voor veel sprinters, maar te licht voor de klassementsrenners. Dit wil vaak zeggen dat er te weinig ploegen zijn die het gat willen toerijden en het daarom vaak niet eens proberen.  

Rit 14 is ietwat anders, dat zou evengoed een punchersrit kunnen worden. 2 jaar geleden won Van Avermaet op dezelfde aankomst met ongeveer dezelfde aanloop voor Sagan. Nu vraag ik me echter af of dit hetzelfde zal zijn. Wie gaat er op zo’n aankomst nog rijden als je weet dat Sagan en Van Avermaet hier toch 1 en 2 worden? Dat is dan ook de reden dat ik deze rit nu als vluchtersrit neer gezet heb, maar een nieuwe clash tussen Sagan en Van Avermaet mag zeker.

De punchersritten

Rit 3

Spoiler:

Het begin van de ronde, dus ik denk dat we hier wel een strijd tussen Sagan en Van Avermaet zullen zien. Iedereen is nog fris en begint met goede moed en veel zelfvertrouwen aan deze tour beginnen en het gat zullen dichtrijden op de kopgroep. We gaan van België naar Frankrijk via Luxemburg wat dus wel zeggen een hele dag op en neer. De finish ligt op een heuvel van 1.6 km met 5.8% gemiddeld, iets te lastigs voor de meeste sprinters dus.

De klimmersritten

Rit 5

Spoiler:

Rit 8

Spoiler:

Rit 9

Spoiler:

Rit 12

Spoiler:

Rit 13

Spoiler:

Rit 17

Spoiler:

Rit 18

Spoiler:

En dan nu de ritten die er echt om doen, de bergritten. 7 bergritten waar de klassementsrenners wel eens de bovenhand zouden kunnen hebben, 3 ervan hebben aankomst boven. De eerste hiervan is al vroeg, na rit 5 al. We komen aan op La Planche dès Belles Filles, een berg die tourvolgers wel eens zouden kunnen kennen uit 2012. Ook toen was er een aankomst op deze berg en won Froome de sprint van Evans en Wiggins. Kan Froome dit jaar ook opnieuw hier direct tonen dat hij de beste is? Het is een korte maar steile berg (5.9 km a 8.5%), grote verschillen moeten we hier dus nog niet verwachten.

Rit 8 is de volgende klimrit. Ik moet zeggen, ik ben niet zo helemaal fan van deze rit. Toch niet in deze fase van de Tour. Kijk, je hebt nog 12 km vlak na de laatste berg. Tot nu toe hebben we enkel de korte tijdrit en Planche dès Belles Filles gehad als ritten die echte tijdwinst kunnen opleveren, maar dit zal nog niet enorm veel zijn. Dan kan je wel aanvallen hier, maar de renners die je meekrijgt zullen nog altijd naar voor kijken en niet blijven doorrijden voor tijdwinst op de renners voor hen. Iedereen zal hier nog denken dat hij de tour kan winnen en nog niet rijden voor plekje 4. Ik verwacht hier een sprintje van een favorietengroep van 15 man en geen echt gevecht.

Rit 9 kan een interessante worden met de Mont du Chat. We hebben deze col kunnen zien in de Dauphine en dat viel me heel positief mee. 9 km klimmen aan 10%, hier zou er kunnen met minuten gesmeten worden. Let wel, zou kunnen. Het is absoluut niet zeker, weer door de manier waarop het parcours is uitgetekend. Na de afdaling van de Mont du Chat is er namelijk nog 13 km vlak naar de finish. Je moet hier al bijna 1 of 2 ploeggenoten voorop hebben rijden of je maakt veel kans om terug ingelopen te worden door een groep achteropkomende renner. Het kan ofwel een enorm attractieve koers opleveren, ofwel een rit waar er bijna niets gebeurt.

Rit 12 is de eerste rit waarvan ik bijna zeker weet dat het klassement in een eerste plooi zal gelegd worden. Aankomst op Peyragudes (2.4 km a 8.4%) die bereikt wordt na eerst de Port de Bales (11.7km a 7.7%) en Peyseroude (9.7km a 7.8%) en dat allemaal in de laatste 40 km. Dit zal 1 van de 2 meest bepalende ritten in Tour worden naar alle waarschijnlijkheid.

Rit 13 en 17 hebben ongeveer hetzelfde profiel. Enkele cols in het middenrif van de etappe waarna er naar de finish moet gedaald worden. In deze etappes komen we cols tegen als de Agnes, Croix de Fer en de Galibier. Dit kunnen wel eens hele interessante etappes worden waar er verschillende plannetjes kunnen opgezet worden om tijd terug te pakken. In etappes als deze kun je een sterke ploeg zeker gebruiken. Rit 18 is de laatste pure klimmersrit met aankomst op de Izoard (14.1 km a 7.1%). Voor de renners die nog moeten tijd pakken met het oog op de aankomende tijdrit zal het hier moeten gebeuren en kan er misschien zelfs al oorlog zijn op de Col de Vars (9.3 km a 7.5%). Laten we hopen!

De tijdritten

Rit 1

Spoiler:

Rit 20

Spoiler:

In totaal hebben we ook 36.5 km tijdritten in de Tour. Ik denk dat Froome ze liever iets heuvelachtiger had gehad. De openingstijdrit is 14 km lang en volledig vlak. Een hoge gemiddelde snelheid is hier waarschijnlijk. Niet echt een parcours waarop er enorm veel tijd kan gepakt worden. Ook de tijdrit op het einde in rit 20 is grotendeels vlak. In het midden van de etappe komen we wel een minimuurtje tegen die de snelheid er volledig zal uithalen. De echte pure tijdrijders zullen we hier dan ook waarschijnlijk niet zien.

Wat vinden jullie van dit parcours? Nodigt dit uit tot aanvallen of juist niet? Voordeel voor Froome, Contador, Quintana of toch Porte? Laat jullie mening hieronder achter!
Terug naar boven Ga naar beneden
Deel dit bericht op: reddit

Tour de France 2017 - Wat kunnen we verwachten: het parcours :: Commentaren

Weinig tijdritkilometers helpt normaal gesproken de echte klimmers. Dit is wel het parcours waar juist de Porte en Froome geklopt kunnen worden. Echter heeft Froome iets bewezen en dat is dat voor hem parcours geen hol uit maakt. Lukt het niet in de bergen? Proberen we het in de afdaling of in een waaieretappe. Froome gaat hier weer geel pakken.

Verder ben ik bang dat de eerste twee weken het vooral strepen wordt door valpartijen en niet doordat de toppers lossen. Denk dat rit 9 een grote kijkwedstrijd gaat worden en dat we voor de spanning van het klassement tot de 3de week moeten wachten.
Heel handig overzicht, Glenn! Vooral goed met het oog op onze pronostiek.

Wat rit 14 en 19 betreft zou ik deze niet als vluchtersrit bestempelen. Greg Van Avermaet heeft deze etappes met stip aangeduid en er zijn genoeg teams die een puncher hebben opgenomen in het team. Ik denk aan Matthews, Gilbert/Stybar, Sagan/McCarthy, Albasini, Ulissi, Colbrelli, Coquard en zelfs Gallopin, Felline en Démare. Omwille van hun aanwezigheid denk ik dat ook rit 2 te zwaar zal blijken voor de rasspurters.

In die wetenschap voorspel ik ook dat het opnieuw bijna onmogelijk wordt voor vluchters deze Tour. Ik zie vooral kansen in ritten 9 en 13 en dan in 15, zoals Glenn aanhaalde. Rit 16 zie ik zelfs op een spurt eindigen.

Ik kan me voor het overige niet herinneren wanneer we voor het laatste nog eens zoveel vlakke etappes hadden in de Tour. Dat stoort me helemaal niet, het wielrennen is al veel te zwaar. Met vijf bergetappes en twee tijdritten, waarvan geen enkele 50+ kilometer, geloof ik ook dat de enorme overmacht van Froome en Team Sky beperkt blijft. Wat dat betreft ben ik het wel eens met Bappos, dit is geen Tour in het voordeel van Froome en Sagan, die de voorbije jaren oppermachtig zijn gebleken.

Wel had ik de vlakke etappes liever wat korter gezien. De meeste komen opnieuw boven de 200 kilometer, dat is toch veel te lang? Maak ze wat korter, zodat de koers moeilijker te controleren valt en er opnieuw meer kansen zijn voor vluchters in vlakke etappes. Bovendien verliezen klassementsrenners dan minder energie in etappes waar voor hen toch niets te winnen valt.

Er mogen gerust wat langere etappes inzitten. Doe mij maar een 15-tal ritten van 140km en dan 3-5 ritten van 250+ km. Dan krijgen we in die langere ritten andere type renners, met meer volume, te zien.
 

Tour de France 2017 - Wat kunnen we verwachten: het parcours

Terug naar boven 

Pagina 1 van 1

 Soortgelijke onderwerpen

-
» Tour de France 2017 - Wat kunnen we verwachten: de witte trui
» Tour de l'Ain 2017 (08/08-13/08)
» Tour Down Under 2017 (17/01-22/01)
» Tour de France 2017 - Wat kunnen de Nederlanders?
» Tour de France 2017 - Wat kunnen de Belgen?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wielerpoules :: Wielrennen :: Blog :: Voorbeschouwingen-
Ga naar: