Wielerpoules
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Grupetto: Wielerpoules voor en door wielerliefhebbers - van de Tour Down Under tot de Tour de Guangxi.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen
Volg ons op of voor nieuwe updates. Chatten met andere wielervolgers op Skype? Join de chat!
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Contact
Wie is er online?
Er zijn in totaal 1 gebruiker online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 44. Dit aantal is bereikt op di 06 feb 2018, 19:40.
Deadlines
April
3: Dwars door Vlaanderen
7: Ronde van Vlaanderen
8: Itzulia Basque Country
14: Paris-Roubaix
16: Presidential Cycling Tour of Turkey
21: Amstel Gold Race
24: La Flèche Wallonne
28: Liège-Bastogne-Liège
30: Tour de Romandie

Mei
1: Eschborn-Frankfurt
11: Giro d'Italia
12: Amgen Tour of California

Juni
9: Critérium du Dauphiné
15: Tour de Suisse

 

 Seizoen 2017: deel 3

Ga naar beneden 
AuteurBericht
glenn485

glenn485


Aantal berichten : 1309
Registratiedatum : 10-09-16
Leeftijd : 31

Seizoen 2017: deel 3 Empty
310117
BerichtSeizoen 2017: deel 3

Deel 3 van onze voorbeschouwing. Vandaag komen we iets meer te weten wat jullie denken over de ploegen en vroeg ik jullie mening over toch wel een pijnlijke ontwikkeling in het peloton.

2016 werd natuurlijk ook deels gekenmerkt door de aanrijdingen van renners door motoren en anderen. Kan daar iets aan gedaan worden?
Betse Jol: Ja, doe zoveel mogelijk voertuigen weg uit het peloton. Ik verbaas me telkens met (vooral) de koersen van de ASO hoeveel motoren er zijn.
Bappos: Minder motoren en meer camera’s op de fietsers wellicht. De aanrijdingen zijn denk ik ook gevolgen van de eerdere aanrijdingen geweest. Hoe dan ook gaat zo’n ongeluk meespelen in de hoofden van de motorcoureurs en dat speelt mee in hun voorzichtigheid, dat maakt het soms gevaarlijker. Daarnaast moeten er in de bergen meer dranghekken en politie komen. Het publiek staat nu te dicht op de koers, wat taferelen als een rennende Froome met zich mee brengt.
Nonkel Jos: Het is een typische eigenschap voor de mens om achter elke gebeurtenis een causaal verband te zoeken: er is een slachtoffer, dus moet er ook een schuldige aangewezen worden. Ik ga er nog steeds van uit dat de accidenten met motorrijders puur ongeluk waren en dat er dus weinig aan te doen valt. Niettemin kunnen experimenten met afsnijwegen en mobiele regulators (die aangeven wanneer motards voorbij het peloton kunnen vlammen) het risico op deze ongelukken verminderen. Iljo Keisse haalde terecht aan dat de motorrijders ook beschermd moeten worden met een statuut. "Het gaat niet zozeer over meer of minder motorrijders, maar over de druk die op hun schouders rust. Die moet afnemen", zei hij aan Sporza.

Hoe dan ook: de veiligheid van de renners staat boven alles. Ongeluk of niet, alles moet eraan gedaan worden zodat zij de eindstreep halen.
Quechua: Dat kan, langere afzettingen met hekken zodat motors ook laat in de koers nog genoeg ruimte hebben, publiek is vaak mede oorzaak.. En vanzelfsprekend iets minder motors.
Svennieboys: Dat vind ik wel een alarmerend probleem. Elk jaar lijken er meer motoren in de koers te komen en ook elk jaar lijken er helaas meer aanrijden voor te komen. Het lijkt mij heel gemakkelijk om dat probleem op te lossen, het aantal motoren in de koers zal gewoon weer moeten verminderen. Het is nergens voor nodig om zo belachelijk veel motoren in de koers te hebben en het is nog gevaarlijk ook.

Met Bahrein-Merida en Abu Dhabi hebben we plots 2 teams gesponsord door het Midden-Oosten in de WT. Hoe sta je daar tegenover?
Betse Jol: Jammer, maar noodzakelijk. Ik heb liever twee teams uit het Midden-Oosten erbij dan dat er 60 renners zonder contract zitten.
Bappos: Prima. Midden-Oosten wilt geld in het wielrennen pompen, dat kan niet verkeerd zijn. Midden-Oosten zie je in elke sport terugkomen, daar moet je niet bang voor zijn. Zoveel mogelijk renners en zoveel mogelijk teams, want niemand wilt een leegloop door het vertrekken van teveel sponsoren.
Dark-Knight: Ik vind het eigenlijk alleen maar mooi dat deze teams er zijn gekomen. Het wielrennen kan wel extra geld gebruiken en wie kan daarbij beter helpen dan een rijke oliesjeik? Daarnaast bevordert het de globalisering van de sport, iets wat ik enkel toe kan juichen. Ik hoop er maar op dat beide teams er ook voor zorgen dat de sport meer gaat leven in het midden-oosten en dat we een hoop Aziatische wielrenners in het peloton erbij krijgen. Ik zie het maar zo, hoe meer mensen gaan wielrennen, hoe meer talenten er doorbreken en hoe meer kwaliteit er uiteindelijk in de WorldTour te vinden is.
Nonkel Jos: Het is dubbel natuurlijk. Al het geld dat gebruikt wordt om het wielrennen te ondersteunen, is welkom. En waarom zou het geld van oliesjeiken in het voetbal welig mogen tieren, maar niet vloeien naar de wielersport? Het is geld met een vieze geur aan, maar zolang we kritisch blijven voor de geldschieters, hoeft dat geen weerslag te hebben op de wielersport. Een echte fan zal ik er evenwel nooit van worden.
In het geval van Bahrein-Merida, gesponsord door prins Nasser en oliemagnaat BAPCO, is er nog een zeker vorm van transparantie. De ploeg wil het imago van het land oppoetsen, de 500.000 inwoners van Bahrein aan het sporten brengen en het land als toeristische trekpleister op de kaart zetten. Nobele doelen, maar misschien had Bahrein om dat te bereiken beter eerst gewerkt aan democratische verkiezingen en respect voor mensenrechten. Deze week nog werden drie Sjiieten, een onderdrukte meerderheid in Bahrein, geëxecuteerd.
Wie of wat de mecenas uit Abu Dhabi precies is, is nog niet geweten. Dat kan en mag geen goede evolutie zijn. Dat je financiële garanties op tafel moet kunnen leggen, is logisch. Maar dat zouden niet de enige garanties mogen zijn. Transparantie is en blijft 'key' voor de beleving van elke sport, voor de ontwikkeling van een achterban (waar de sport toch grotendeels om draait) en voor alles wat wij als ethisch correct aanvaarden.
Brain Freeze: Op dit moment heb ik daar zeker geen moeite mee. Er zijn natuurlijk al langer teams in het peloton die door een staat gesteund worden, met Astana en (indirect) Katusha. Ik snap de angst wel dat de oliedollars, net als in het voetbal, de gehele financiele structuur naar de knoppen helpt, maar het Abu Dhabi team heeft met zo’n 9 miljoen euro budget het laagste van de hele WorldTour. Zo’n gigantische vaart zal het dus nog niet lopen met de salarisverhogingen.
Ik vraag me echter vooral af wat het doel is van dit soort ploegen. Kan me niet voorstellen dat er op termijn veel Arabische renners doorstromen of dat de lokale bevolking daar uberhaupt enthousiast wordt om op de tweewieler te kruipen. Als het een ‘speeltje’ van machtsvertoon is, is het natuurlijk wel kwalijk. De wielersport kan niet bouwen op sponsoren die er na een tijdje weer mee ophouden. Maar goed, dat heeft niet met per se met de sjeiks te maken, maar met het hele winstsysteem dat drastisch hervormd zou moeten worden. Dat is dan weer meer geschikt voor een andere discussie.
Quechua: Tja, lood om oud ijzer. Of eigenlijk, staal om oud ijzer. (Lampre, staalfabrikant, snap je). Er gaat een Russische geldschieter weg en er komen wat sjeiks voor terug. Ik vind het prima zolang er geld binnenkomt, op deze manier hebben die renners tenminste een contract. Ideaal is het niet, liever een mooie Italiaanse sponsor maar ach de wereld verandert hè?
Svennieboys: Op zich is het goed dat de sport zich steeds verder aan het internationaliseren is. Ik denk echter dat er in de praktijk weinig zal veranderen aangezien er nog altijd nagenoeg geen renners uit het Midden-Oosten op World Tour niveau actief zullen zijn. Het lijkt mij alleen maar goed als er meer geld in de sport gepompt gaat worden, het maakt mij dan niet uit waar die sponsoren vandaan komen.

2016 was op dopinggebied vooral een slecht jaar voor de Russen en voor team Sky. Kijken jullie nu anders aan tegen Katusha en Sky?
Betse Jol: Het maakt me weinig uit, uiteindelijk krijgen de dopingzondaars wel een schorsing en zien we ze niet meer terug. Het heeft ook weinig zin om je zoveel te concentreren op al die dopingzaken. Kijk naar de koers en probeer te genieten hoe Herbert Dijkstra vertelt over kastelen.
Bappos: Nee. Ik ga er vanuit dat iedereen die nu fiets schoon is. Mocht dat niet zo zijn, zien we het dan wel. Wielrennen staat bekend als dopingsport, omdat hier de meeste schuldigen naar boven komen. Bij de sport wielrennen heeft doping ook een groot effect, wat het aantrekkelijker maakt. Echter als het aantal controles wat ze bij wielrennen doen ook bij andere sporten gedaan werden, zouden er nog veel meer sporten in een kwaad daglicht komen te staan.
Laat we niet teveel over doping spreken. Doping is een zonde en wie nu nog gepakt wordt moet gewoon voor zijn leven geschorst worden.
Dark-Knight: Katusha en Sky hebben altijd al een redelijke dopingsfeer rond zich hangen, dat hebben de zaken van dit jaar er niet veel beter op gemaakt. Maar om heel eerlijk te zijn, verandert doping iets aan mijn kijkplezier? Nee. Ik kan me er dan ook niet echt heel druk om maken. Als iemand bij een dopingcontrole positief test, is dat natuurlijk jammer, maar dan heb ik nog altijd een leuke koers gezien. Dan vind ik het jammer dat het mede door doping is bepaald, maar dan heb ik gewoon wel plezier gehad bij het kijken naar de koers.
Brain Freeze: Nee, ik heb die verdenkingen vrij weinig op het moment dat ik naar de koers kijk. Renners zijn onschuldig tot het tegendeel bewezen is en wat er achteraf komt bovendrijven zien we dan wel weer. Wielrennen blijft voor mij gewoon entertainment om te kijken en dopingperikelen nemen dat niet weg.
Quechua: Katusha heeft mooie hervormingen neergezet en het team een stuk minder Russisch gemaakt, Ekimov is er mee gestopt, de oude Spanjaarden zijn weg, Tony Martin erbij. Die hebben hun PR wel wat verbeterd ja. Zakarin blijft natuurlijk een dopeur, maar bewijzen kun je niks dus laten we zolang maar onze ogen sluiten en genieten van z’n stijl.
Ik vind de negatieve publiciteit voor Sky overdreven, ze proberen wellicht de mazen te zoeken in de regels maar ik geloof niet dat ze door doping de beste zijn.
Svennieboys: Ik kijk niet anders aan tegen Katusha en Team Sky. Ik ben sowieso niet erg veel bezig met doping, ik kijk het liefste gewoon lekker naar de koers. Doping is helaas nou eenmaal al zolang verbonden aan de wielersport. Vroeger gebruikte nagenoeg iedereen en dat maakte het op de een of andere manier eigenlijk ook wel eerlijk. Tegenwoordig lijkt dat sterk verbeterd en hoop ik dat er inderdaad weinig gebruikt word want daar lijkt het op. Katusha en Team Sky zijn natuurlijk altijd al extra verdacht omdat het Russen zijn en Sky vanwege de spectaculaire opmars van Bradley Wiggins en Christopher Froome. Zolang er echter niks bewezen is, zie ik geen reden om met afgunst naar de mooie prestaties van die ploegen te kijken.

Welk team heeft de beste zaken gedaan op transfergebied?
Betse Jol: Bora-Hansgrohe heeft best een leuk teampje. Konig en Majka voor in de bergen en Sagan voor de rest. Bennett en Pelucchi mogen sprinten in de B-etappes en McCarthy voor het heuvelwerk. Daarnaast nog een paar leuke talentjes. Komt wel goed met Bora hoor.
Bappos: Trek – Segrafredo zonder twijfel. Degenkolb komt dit jaar terug en die gaat minimaal 1 grote koers winnen. Met Contador hebben ze daar eindelijk een renner die een grote ronde kan winnen. Daarnaast hebben ze met Pantano een geweldige renner voor de sponsor en het publiek, iemand die altijd wilt koersen. Ze nemen daarnaast afscheid van wat oudere renners. Cancellara gaat even pijn doen, maar renners als Schleck, Hesjedal en Popovych ga je alleen als ervaren kracht missen maar niet vanwege hun uitzonderlijke prestaties.
Mark96: AG2R heeft goeie nieuwe aankopen gedaan. Geen wereldtoppers, maar wel renners met veel potentie. Trek daarentegen het minst. Contador in de Tour kan in de Tour alleen maar teleurstellen ben ik bang. Degenkolb gaat Stuyven een beetje in de weg zitten.
TheTourminator: Quickstep Floors heeft hele goede zaken gedaan. Ze hebben veel talenten weten te behouden en aangetrokken en hebben. Enkel missen ze nog wel een echte goede klassementsrijder.
Dark-Knight: Misschien een beetje een flauw antwoord, maar Bora Hansgrohe heeft veruit de beste zaken gedaan. Met Sagan hebben ze een van de beste wielrenners ter wereld binnengehaald. Daarnaast hebben ze met Majka en König 2 sterke klimmers binnengehaald. Met Pelucchi en Baska hebben ze verder nog 2 redelijke sprinters binnengehaald, waarbij Baska nog genoeg talent heeft om verder te groeien.
Nonkel Jos: Bora-Hansgrohe. Niet alleen sportief, maar zeker ook publicitair doet de ploeg een gouden zaak met de transfer van Peter Sagan. De wereldkampioen is de beste renner van het moment en is door zijn charismatische, doch speelse verschijning ook het ideale uithangbord voor de wielersport. Behalve zijn maatjes Bodnar en Kolar en zijn broer Juraj heeft Sagan ook niet veel nodig om te renderen, dat begreep Bora uitstekend. Voeg daaraan de inkomende transfers van Rafal Majka, Lepold König, Matteo Pelucchi en toptalenten Jay McCarthy en Erik Baska toe en je kan met veel vertrouwen je eerste WorldTour-seizoen tegemoet.
Quechua: Trek met het binnenhalen van Contador en Degenkolb. Cancellara is lastig op te vangen, maar op deze manier gaat dat wel lukken. Kunnen nu in plaats van alleen met Mollema in de Tour in drie grote rondes meespelen dankzij Contador, en blijven in de klassiekers gewoon top. Dan ook nog de beste lead-out man ter wereld: Koen de Kort.
Terug naar boven Ga naar beneden
Deel dit bericht op: reddit

Seizoen 2017: deel 3 :: Commentaren

Bappos
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht di 31 jan 2017, 21:30 van Bappos
Boks Chris!
Mark96
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht wo 01 feb 2017, 09:51 van Mark96
Ziet er goed uit Glenn, maar wat vind jij?!
glenn485
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht wo 01 feb 2017, 10:02 van glenn485
Ik vind dat ik eens niet zo vergeetachtig moet zijn! Na 2 weken was ik het telkens vergeten en nog niets geschreven. Vond het niet echt kunnen om het nog een week uit te stellen enkel voor mij. Ik zou in principe wel iets nog kunnen schrijven maar er nog overal tussen plaatsen lijkt me zinloos en die vragen met enkel mijn antwoorden plaatsen lijkt me ook niet ideaal.
Quechua
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht wo 01 feb 2017, 20:24 van Quechua
Plaats het dan alleen waar het afwijkt glenn Wink
nonkel jos
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 03:44 van nonkel jos
Intussen wordt UAE gesponsord door onder andere een wapenfabrikant. Wijzigt dat de meningen?
dark-knight
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 03:47 van dark-knight
Katusha toch ook?
Liever dat ze hun geld in een wielerploeg steken dan in het maken van wapens :p
nonkel jos
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 13:28 van nonkel jos
Katusha is een Russisch oorlogslied. Een bepaald type raket is net als de wielerploeg genoemd naar dat lied, dat is de enige link met wapens. Voor zover ik weet, wordt Katusha gesponsord door een aantal Russische aardgas- en investeringsbedrijven.

Door te investeren in een wielerploeg, keldert de wapenproductie natuurlijk niet. Dat is een beetje een loze opmerking. Het bedrijf gebruikt de sport waarvan wij houden om hun wapens in de etalage te zetten. Daar kan ieder normaal rationeel denkend mens toch niet zomaar akkoord mee gaan? Ik heb het er moeilijk mee dat een wapenproducent, die deals sluit met onder andere Saoudi-Arabië, in de wielersport aanwezig is. Geld hoeft niet altijd en overal alle deuren te kunnen openen.
Quechua
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 13:33 van Quechua
Het werd gebracht alsof ze alleen 'ondersteunend materiaal' leveren voor defensie.
Ik betwijfel het sowieso, maar vind het ook dan nog onacceptabel, dat is gewoon vuil geld.
nonkel jos
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 13:41 van nonkel jos
Ja, IGG stelde zichzelf in een persbericht op die manier voor. Helaas is het huidige medialandschap zo geëvolueerd dat er daar (door tijdsgebrek en financiële redenen) geen vragen bij gesteld worden. Dus op die manier heeft het bedrijf zichzelf kunnen framen als zijnde het een goed bedrijf. Maar gewoon even surfen naar hun webpagina of enkele artikels opzoeken, leert ons dat het bedrijf niet zo onschuldig is.
Brain Freeze
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 14:04 van Brain Freeze
Katusha heeft wel degelijk een band met eenzelfde soort bedrijf als IGG. Rostec houdt zich ook bezig met militaire industrieën (niet alleen voertuigen).

Ik ben er nog niet uit of ik dit ethisch vind kunnen, maar ik zou mezelf een hypocriet vinden als ik Abu Dhabi er nu om zou veroordelen terwijl dezelfde constructie al tijden in de wielersport aanwezig is.
dark-knight
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 14:23 van dark-knight
nonkel jos schreef:
Katusha is een Russisch oorlogslied. Een bepaald type raket is net als de wielerploeg genoemd naar dat lied, dat is de enige link met wapens. Voor zover ik weet, wordt Katusha gesponsord door een aantal Russische aardgas- en investeringsbedrijven.

Door te investeren in een wielerploeg, keldert de wapenproductie natuurlijk niet. Dat is een beetje een loze opmerking. Het bedrijf gebruikt de sport waarvan wij houden om hun wapens in de etalage te zetten. Daar kan ieder normaal rationeel denkend mens toch niet zomaar akkoord mee gaan? Ik heb het er moeilijk mee dat een wapenproducent, die deals sluit met onder andere Saoudi-Arabië, in de wielersport aanwezig is. Geld hoeft niet altijd en overal alle deuren te kunnen openen.

Tweede deel van het bericht was natuurlijk met een knipoog hè, maar Katusha heeft, zoals Brain inderdaad ook al aangaf, wel
degelijk een link met wapens.
nonkel jos
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 17:17 van nonkel jos
Brain Freeze schreef:
Katusha heeft wel degelijk een band met eenzelfde soort bedrijf als IGG. Rostec houdt zich ook bezig met militaire industrieën (niet alleen voertuigen).

Ik ben er nog niet uit of ik dit ethisch vind kunnen, maar ik zou mezelf een hypocriet vinden als ik Abu Dhabi er nu om zou veroordelen terwijl dezelfde constructie al tijden in de wielersport aanwezig is.

Ah, kijk, dat wist ik dus niet!! Daar ga ik me eens in verdiepen.
Bappos
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht zo 26 feb 2017, 18:31 van Bappos
Er is nu eenmaal wel geld nodig.
Uiteraard liever niet op deze manier, maar wat is het alternatief? Minder ploegen = minder renners.
Re: Seizoen 2017: deel 3
Bericht  van Gesponsorde inhoud
 

Seizoen 2017: deel 3

Terug naar boven 

Pagina 1 van 1

 Soortgelijke onderwerpen

-
» Seizoen 2017: deel 2
» Seizoen 2017: deel 4
» Seizoen 2017: deel 1
» Seizoen 2019
» Seizoen 2018: De WT transfers

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wielerpoules :: Wielrennen :: Blog :: Voorbeschouwingen-
Ga naar: