Wielerpoules
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.


Grupetto: Wielerpoules voor en door wielerliefhebbers - van de Tour Down Under tot de Tour de Guangxi.
 
IndexLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen
Volg ons op of voor nieuwe updates. Chatten met andere wielervolgers op Skype? Join de chat!
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek: 
:: Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Contact
Wie is er online?
Er zijn in totaal 1 gebruiker online :: 0 Geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast :: 1 bot

Geen

Het hoogste aantal gelijktijdige online gebruikers is 44. Dit aantal is bereikt op di 06 feb 2018, 19:40.
Deadlines
April
3: Dwars door Vlaanderen
7: Ronde van Vlaanderen
8: Itzulia Basque Country
14: Paris-Roubaix
16: Presidential Cycling Tour of Turkey
21: Amstel Gold Race
24: La Flèche Wallonne
28: Liège-Bastogne-Liège
30: Tour de Romandie

Mei
1: Eschborn-Frankfurt
11: Giro d'Italia
12: Amgen Tour of California

Juni
9: Critérium du Dauphiné
15: Tour de Suisse

 

 Een nieuwe Franse eindwinnaar

Ga naar beneden 
AuteurBericht
dark-knight

dark-knight


Aantal berichten : 1317
Registratiedatum : 10-09-16
Leeftijd : 24

Een nieuwe Franse eindwinnaar Empty
210617
BerichtEen nieuwe Franse eindwinnaar

Bernard Hinault is de laatste Franse eindwinnaar van de Tour de France. Laat dat even tot je doordringen. Bernard Hinault. Een hele generatie heeft deze man niet meer meegemaakt. En dat in de Tour de France. Het Franse volk snakt al sinds 1985 naar een nieuwe Franse eindwinnaar. Ze werden ieder jaar opnieuw teleurgesteld. Maar de toekomst ziet er goed uit voor de Fransen, klimtalenten steken eindelijk weer hun neus aan het venster. Maar wie gaat Bernard Hinault opvolgen?

Frankrijk moest het een tijd lang doen zonder noemenswaardige klassementsrenner, maar daar lijkt eindelijk verandering in gekomen. 2014 was het begin van de ommekeer. Eindelijk wist er weer een Fransman het eindpodium te halen, sterker nog, zowel de nummer 2 als de nummer 3 kwam uit eigen land. Jean Christophe Peraud kwam het dichtste bij, gevolgd door Thibaut Pinot, maar wel op gepaste afstand van eindwinnaar Nibali. Peraud strandde op ruim 7 en een halve minuut.

Toch was de Franse hoop herboren. Niet in de oude rot Peraud, maar in die jonge, 24-jarige, Thibaut Pinot. In 2015 moest hij het opnieuw proberen en deze keer zou hij nog dichter eindigen. Het tegendeel was echter waar. Pinot verloor al vroeg in de Tour het uitzicht op een goed eindklassement en ging op zoek naar dagsucces. Met succes, hij toonde zich een van de betere klimmers in het peloton en wist de etappe naar Alpe d'Huez te winnen. De hoop richting 2016 groeide. Hij reed een fantastisch voorjaar en zou in 2016 weer in de top 5 eindigen, zeker nu hij aan zijn tijdritten had gewerkt.

Het liep opnieuw anders. Pinot stelde zwaar teleur en de Fransen verloren bijna hun hoop in een nieuwe top klassementsman. Ware het niet dat een andere Fransman de show stal. Romain Bardet reed in het begin van de Tour nog wat anoniem rond, maar hoe dichter het peloton bij Parijs kwam, hoe sterker hij werd. Hij vond het juiste moment om Froome en zijn Sky-trein aan te vallen en won de etappe naar de Mont Blanc. Daarmee klom hij ook van een 5e naar een 2e plek. Ook de etappe erna viel hij aan en ook nu weer won hij tijd op Froome, maar het was verre van genoeg.

Toch eindigde hij op de 2e plek in het algemeen klassement, op 4 minuten van Chris Froome. 2 minuut 52 hiervan verloor hij in de vlakke tijdrit, een wapen van Froome en een zwakte van Bardet. Het bewijst dat hij bergop tot de wereldtop behoort, maar ook dat er in zijn tijdrit nog een flinke verbetering mogelijk is.

Dit jaar zitten er echter minder tijdritkilometers in de Tour de France dan vorig jaar. Daarnaast maakt Chris Froome een veel minder sterke indruk dan de afgelopen jaren. Weet Bardet hier gebruik van te maken? Dan zou hij zomaar eens een heel stuk dichter bij de eindwinst kunnen eindigen. Deze tour zou wel eens het moment van de waarheid kunnen worden voor Romain Bardet. Weet hij het gat richting de wereldtop te verkleinen? Dan zou hij in de toekomst weleens de eerste tourwinnaar sinds Bernard Hinault kunnen zijn. Daarvoor moet hij wel zijn tijdrit sterk gaan verbeteren. Je kunt tijd goedmaken in de bergen, maar bijna 3 minuten verliezen in de tijdrit, is bij een tegenstander als Chris Froome fataal.

Ook Pinot zou Hinault nog op kunnen volgen. De Fransman is inmiddels 27 jaar en bewijst in bijna iedere rittenkoers waar hij start dat hij tot de beste klimmers van het peloton behoort. In tegenstelling tot Bardet heeft Pinot op een superdag een degelijke tijdrit in de benen, waardoor hij het tijdsverlies danig kan beperken dat hij het in de bergen goed kan maken. Hij bewees dit jaar dat hij een ronde van 3 weken perfect kan verteren, door naar een verdienstelijke 4e plaats te rijden in de Giro d'Italia. Gaat hij degene zijn die de Fransen gaat verlossen?

Maar de grootste kanshebber om Hinault op te volgen is misschien wel geen van de 2 eerder genoemden, maar een van de teamgenoten van Thibaut Pinot. David Gaudu is pas 20 jaar, maar hij is misschien wel het grootste wielertalent dat op deze aarde rondloopt. Gaudu beschikt niet over de beste tijdrit, maar hij zet daar ijzersterke klimmersbenen tegenover. Vorig jaar winnaar van de loodzware Tour de l'Avenir waar hij alle toptalenten op een enorme achterstand wist te zetten.

Misschien nog wel indrukwekkender zijn zijn prestaties in de Tour de l'Ain waar hij, als 19-jarige zonder ondersteuning van zijn ploeg, 5e werd in het eindklassement tussen de profs. Dit jaar gaat hij rustig door met het verbazen van vriend en vijand. In de ronde van Catalonië wist hij onder andere Kruijswijk, Bardet en Fuglsang te kloppen op de steile flanken van Lo Port. Een maand later in de Waalse Pijl sprong er in de laatste kilometers ineens een renner van FDJ weg uit de kopgroep met o.a. Valverde en Daniel Martin. Gaudu werd na korte tijd weer teruggepakt, maar zakte er niet doorheen en wist alsnog als 9e binnen te komen. Hij heeft alle kwaliteiten in zich om in de toekomst de Tour de France te winnen, de vraag is enkel nog of hij het waar kan maken.

De komende jaren zullen de Fransen het dus waarschijnlijk nog moeten stellen met top-5 noteringen en wellicht incidentele podiumplaatsen. De toekomst ziet er echter rooskleurig uit, met het grootste ronde talent ter wereld in de gelederen en gearriveerde klimmers Bardet en Pinot. Weet Bardet of Pinot de Fransen binnen 5 jaar al te verlossen van hun vloek, of komt alle druk op de schouders van Gaudu terecht?
Terug naar boven Ga naar beneden
Deel dit bericht op: reddit

Een nieuwe Franse eindwinnaar :: Commentaren

Brain Freeze
Re: Een nieuwe Franse eindwinnaar
Bericht wo 21 jun 2017, 23:13 van Brain Freeze
Pfoe, pittige uitspraak wel om Gaudu het grootste talent op deze aardkloot te noemen. Klimbenen heeft hij, maar ik ben vooral benieuwd hoe hij zijn tijdrit gaat ontwikkelen. Zijn fysiek zit hem wat dat betreft niet mee.

Ik wil trouwens nog een naam toevoegen aan je stuk: Pierre-Roger Latour. Zit qua leeftijd er precies tussenin, waardoor de Fransen een wat meer vloeiende overgang hebben van klimtalent. Gaat zich naar mijn idee moeiteloos aansluiten bij het niveau van Bardet, wellicht zelfs overvleugelen.

Bardet vind ik overigens wel een heel interessante naam voor deze Tour. Het parcours moet hem in principe wel liggen: niet te veel tijdritkilometers, aantal aankomsten in de afdaling. Zou het moeten hebben van pech van zijn concurrenten, maar lijkt mij na Froome en Porte misschien wel de voornaamste kandidaat (los van zijn matige Dauphiné)

Leuk stuk trouwens Wouter.
dark-knight
Re: Een nieuwe Franse eindwinnaar
Bericht wo 21 jun 2017, 23:29 van dark-knight
Gaudu moet zijn tijdrit inderdaad sterk verbeteren en hij heeft het fysiek absoluut niet mee, maar datzelfde geldt voor Quintana en hij is al meervoudig grote rondewinnaar. Uiteraard is het wat vroeg allemaal om Gaudu te vergelijken met Quintana maar het is goed mogelijk. Ik hoop natuurlijk dat hij het onderspit gaat delven voor Oomen, maar het is wel een geweldig talent in mijn ogen.

Latour vind ik overigens een hele goede toevoeging ja! Enorm klimtalent, weet zo uit mijn hoofd niet zo goed hoe hij is in de tijdritten (niet al te best meen ik), maar die kan ook nog ver komen.

Ik heb Bardet altijd een heerlijke renner gevonden, dat zorgt misschien voor een wat subjectieve kijk op de zaken van mij, maar ik zie hem ook podium en misschien wel meer rijden deze tour. Bij Porte vrees ik toch altijd weer voor die slechte dag, dus over hem twijfel ik het meest van die drie. Ik heb ook echt het gevoel dat Bardet precies weet wanneer hij Froome kapot kan rijden en dat vind ik zo mooi aan hem. Ik heb persoonlijk de hoop dat we een podium krijgen van Froome, Bardet en Valverde, 3 van de mooiste renners in het peloton, al zou ik Froome daar 2 jaar geleden nooit bij gerekend hebben.
Bappos
Re: Een nieuwe Franse eindwinnaar
Bericht do 22 jun 2017, 08:55 van Bappos
Mooi stukje Dark-knight.

Bardet heeft 1 probleem wat ook direct een oplossing is, hij wilt altijd aanvallen. Zijn gretigheid kan hem kansen bieden, maar kan er ook voor zorgen dat hij zich teveel inspant.

Wat Gaudu laat zien is knap, maar er zijn meer renners de hemel in geprezen in Frankrijk die het niet redden. Voeg Calmejane nog toe aan het lijstje en de Fransen blijven altijd hoop houden. De komende 5 jaar zie ik het ook bij hoop blijven.
dark-knight
Re: Een nieuwe Franse eindwinnaar
Bericht do 22 jun 2017, 13:14 van dark-knight
Hoe bedoel je het met Calmejane? Hij is een redelijke renner, maar we kunnen hem toch moeilijk in het rijtje Bardet, Latour, Pinot plaatsen? Nu niet en in de toekomst niet vrees ik. Perfecte man voor de Coupe de France, maar heel veel meer ook niet in mijn ogen.
Of bedoel je het meer als dat hij door de Fransen teveel de hemel in is geprezen? Dan geef ik je wel groot gelijk.
Bappos
Re: Een nieuwe Franse eindwinnaar
Bericht do 22 jun 2017, 13:39 van Bappos
De hemel in geprezen ja, daar zijn ze goed in (Nederlanders ook overigens).
Re: Een nieuwe Franse eindwinnaar
Bericht  van Gesponsorde inhoud
 

Een nieuwe Franse eindwinnaar

Terug naar boven 

Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Wielerpoules :: Wielrennen :: Blog :: Blogs-
Ga naar: